Followers

Pages

Saturday, May 15, 2010

Mencari keredhaan


DARI jauh seorang kanak-kanak lelaki memerhatikan dua kanak-kanak perempuan yang sedang bermain.Dia ingin bermain sekali namun dia tidak berani untuk masuk dekat.Dia hanya mampu melihat dari jauh sahaja.riak muka kanak-kanak lelaki itu menunjukkan bahawa dia menginginkan sesuatu.

      Suasana ditaman permainan riuh dengan gelagat kanak-kanak yang sedang bermain.Disitu terdapat 2 orang sahabat yang sedang bermain kuda-kuda.Aisyah dan Mary sedang bermain kuda-kuda manakala seorang lagi kawan lelaki yang bernama Alif hanya melihat dari jauh.Tiba-tiba Mary terlihat Alif.Dia memanggil Alif.Alif yang mendengar panggilan Mary dengan segera datang ketempat mereka.

"Alif,jom main sama kami".Pelawa Mary.

"Boleh ke?Saya tidak gangu kamu berdua main ke?"

"Boleh,Apa salahnya".Celah Aisyah.

Riak muka alif menunjukkan bahawa dia sangat gembira kerana dapat bermain bersama-sama aisyah dan Mary.Aisyah adalah seorang kanak-kanak yang berusia 5 tahun dan 4 bulah lebih tua dari Mary.Alif pula berusia 4 tahun.Walaupun hanya berusia 4 tahun,namun Alif adalah seorang kanak-kanak yang cepat memahami apa yang diperkatakan oleh orang dewasa.Alif masih tercegat dihadapan Aisyah dan Mary.

" Alif,apa yang kamu tunggu lagi,mainlah bersama kami".Jerit Mary.
"Nanti kamu ambik kuda-kuda Aisyah dan mainlah".tambah Mary lagi.

Aisyah yang sedang bermain dengan kuda-kudanya itu memberhentikan kocakannya.

"Amboi-amboi Mary,Kau nak surh Alif main aku opunye kuda-kuda,Habis kau punya kuda-kuda tak nak bagi dia main?"

"Alah Aisyah,kau sudah lama bermain,bagilah Alif main pulak." Balas Mary.

'Habis kau main tidak lama?Memang dasar kedekut." Aisyah mula naik berang.

"eh,eh..aku punya pasal lar.kau tu dasar penting diri sendiri."Balas Mary setelah memberhentikan kocakan kuda-kudanya.

"Ah,Aku yahudi diam." Aisyah berang dan mula marah kepada Mary.

"aku yahudi,kau makan babi.Kafir,"

" Kamu berdua boleh main,Saya sudah ingin pergi dari sini.Maafkan saya sekiranya menyebabkan kamu berdua sahabat bergaduh.Saya minta diri dahulu." Celah Alif dan terus pergi dari situ.

Mary dan Aisyah yang sedang bergaduh terus berhenti.Mereka sama-sama menundukkan kepala.Kemudian mereka bermaafan sesama mereka.
Alif menuju kearah padang rumput.Dia duduk ditengah-tengah padang sambil melihat langit.Dia masih lagi teringat kata-kata Aisyah dan Mary semasa mereka sedang bergaduh.Alif kemudian mengangkat kedua-dua tangannya dan berdoa supaya allah mengampunkan doa mereka kerana mereka tidak bersalah dan tidak lagi matang.



                                                                          -TAMAT-

Sunday, May 9, 2010

Suka dan Duka..

HAi kwn2..Ari ni 10 mei 2010 adlah satu hari yg bersejarah bagi ku n gk hari berMarah untukku..Bagi pengetahuan kawan2 semua kn,hari ni adlah hari untuk aku buat persembahan teater MEK MULONG... Walaupun aku memegang watak yg kecil shj kan,namun nk bawak n blako di depan orang ramai dalam pentas ni kn bukan mudah oi...Aku kn budak kampung..so bagi ku mlm ni adlah mlm beruah bagiku sebab aku dpt berlakon di hadapan penonton yang ramai..Kalau xsilap lebih kurang dalam 200 orang..makmumlah pentas kt tempat aku belajar ni bukan besar sngt,cuma terdapat kerusi di sekeliling pentas r..Di tengah2 adlah ruang lakon.. So aku belakon di tengah2 penonton lah..Terus terang r aku nk ckp,first time belakon ni kwn2 mmg susah..sebab aku kena biasekan diri d hadapan orang ramai..kalau aku tesilap ckp atau tersilap buat mimik muka ,nnti akan menganggu pemerhatian penonton dan akan menunjukkan kesilapan aku..So aku buat lah yg terbaik..

Korang nk tahu kenapa aku dan kumpulan aku buat persembahan teater ni?..Aku buat ni sebab teater tradisional Mek MULONG adalah salah satu subjek wajib bagi kitorg yang menduduki ijazah sarjana muda ni..Walaupun berlainan kos,nk x nk terpaksa jgk lh amik...So persembahan mlm ni adlah salah satu peperiksaan bagi kitorang yang mengambil subjek ni..So terpakse lah buat...Seminggu sebelum persembahan teater ni,kami telah buat reasel sehabis baik..Walaupun beberapa kali dimarahi oleh pensyarah,namu kami terima sebab sudah memang salah kami..Semakin dekat dengan hari ini semakin gementar..

Malam ni kami sebagai pelajar telah nuta teater mek mulong..SO pada show tu kitorang buat sehabis baik..Setelah semua habis, persembahan teater tamat,kami tarik nafas lega...sekali ngan aku lega...LEGAAAA....

Ni aku nk cerita yang MARAH pkl..Mlm tu selepas habis persembahan teater mek mulong ni,aku pu naik lh masuk kedalam hostel....Dalam keadaan penat letih,aku pun masuk lh kedalam bilik...Masuk je dlm bilik,aku pun bkk lah baju dan amik lh tuala..Aku pun terus mandi..selepas mandi aku pun capailah tuala aku yg aku sidai..Acu nk lap badan,aku terlihat satu tompok di kain tuala aku..Aku pn cuba bau benda itu..Alangkah busuknya bau tu..Aku x tahu dari mana datangnya benda tu..Dalam pemikiran aku memang aku dah tahu ada orang ingin memprotes aku..aku pn naik marahlah..aku amik tuala tnpa lap badan aku,Tp korang jngn pikir aku x tutup badan plk..Aku tutup dulu badan aku..Aku keluar dari bilik mandi,aku terus pakai seluar pendek tido aku...Lepas je aku pakai seluar pendek ,tnpa buang masa aku ambik tuala dan menuju kearah tingkap, dan terus jer campak tuala aku keluar tingkap...semua roomate aku tengok apa yang aku buat..Memang aku marah sngt mlm tu..Dalam suka aku juga marah 10/5/2010...

Friday, May 7, 2010

Renungan Malam... :-)

Hari ni aku belajar sesuatu...masa tu aku duk didalam satu dewan..Ada lah mamat ni..Mula dulu masa aku xknl dia ni,Dia ngan aku Ok jer..Tp smakin lama semakin benci aku kt die..Tp aku sabar,aku xcakap pn yg aku benci die.. walaupun bencinya aku kt die ni tp aku tahu yg aku sekarang masuk kndang kambing,,,so aku nk xnk kene lah mengembek mcm kambing..Wlaupun aku dh belajar cr mengembek ni kan..Tp die ni masih tetap anggap aku ni xpndai mengembek cm Die..Korang pn tahu kn bukan senang kalau kite ni kijang nk blajar mengembek cm die..Tp aku cuba gk blajar utk jadi kambing..Semalam,entah camane aku d lah lepak dkt die...biase lah kan kalau kambing die akan makan rumput dan bukan makan daun cm kijang..tp ad ke patut die ckp kau ni dah lar kijang,nk cmpur dngn kambing..kau tu dh lah xpandai tp nk kawan dgn kami..Mase tu aku dh mula naik berang,tp aku ttp still rileks,aku buat xtahu jer ape yg die ckp kt aku...Tengah2 aku buat x tahu tu kan,korang nk tahu,ad ke patut die ckp "kau kijang pegi bwk kawan kau tu beberapa lagi kijang p berambus..sini tempat kambing dan bukan tempat kijang"......Aku ni insan yg lemah yg hendak berkawan dengan cara baik..Aku bukan seorang yg kuat..Tp kalau sudah banyak kali ko ckp cmtu,Tok Imam pn naik angin...aku ad prinsip jgk.Prinsip aku kalau korang nk tahu,aku ni hanya boleh bersabar setakat 3 kali di hina saja.Lebih pada tu aku akan capak apa yg dh terkandung dlm fikiran aku je..kalau dh terpaksa angkat kaki n hayun tangan,aku rela walaupun aku kalah asalkan aku puas hati........Tapi kalau boleh kan,aku nak lah supaya die boleh berfikir dulu sebelum MELEPASKAN KATA2 PERIT DIDENGAR telinga..NI bukan apa, just sekadar untuk hidup lebih lama n tidak dibenci orang...
Adalah kata2 orang tua2 kt aku...Orng tua tu ckp,kalau boleh berfikir dahulu sebelum bercakap,nnti akan kene potong lidah....

Kawan2..Kt sini aku buat satu perumpamaan je yer..jangn korang salah tanggapan lak kt aku k..Xde kene mengena dengan kijang atau kambing...So hrp korang faha apa yg ingin aku sampaikan kt korang semua..