Followers

Pages

Saturday, May 15, 2010

Mencari keredhaan


DARI jauh seorang kanak-kanak lelaki memerhatikan dua kanak-kanak perempuan yang sedang bermain.Dia ingin bermain sekali namun dia tidak berani untuk masuk dekat.Dia hanya mampu melihat dari jauh sahaja.riak muka kanak-kanak lelaki itu menunjukkan bahawa dia menginginkan sesuatu.

      Suasana ditaman permainan riuh dengan gelagat kanak-kanak yang sedang bermain.Disitu terdapat 2 orang sahabat yang sedang bermain kuda-kuda.Aisyah dan Mary sedang bermain kuda-kuda manakala seorang lagi kawan lelaki yang bernama Alif hanya melihat dari jauh.Tiba-tiba Mary terlihat Alif.Dia memanggil Alif.Alif yang mendengar panggilan Mary dengan segera datang ketempat mereka.

"Alif,jom main sama kami".Pelawa Mary.

"Boleh ke?Saya tidak gangu kamu berdua main ke?"

"Boleh,Apa salahnya".Celah Aisyah.

Riak muka alif menunjukkan bahawa dia sangat gembira kerana dapat bermain bersama-sama aisyah dan Mary.Aisyah adalah seorang kanak-kanak yang berusia 5 tahun dan 4 bulah lebih tua dari Mary.Alif pula berusia 4 tahun.Walaupun hanya berusia 4 tahun,namun Alif adalah seorang kanak-kanak yang cepat memahami apa yang diperkatakan oleh orang dewasa.Alif masih tercegat dihadapan Aisyah dan Mary.

" Alif,apa yang kamu tunggu lagi,mainlah bersama kami".Jerit Mary.
"Nanti kamu ambik kuda-kuda Aisyah dan mainlah".tambah Mary lagi.

Aisyah yang sedang bermain dengan kuda-kudanya itu memberhentikan kocakannya.

"Amboi-amboi Mary,Kau nak surh Alif main aku opunye kuda-kuda,Habis kau punya kuda-kuda tak nak bagi dia main?"

"Alah Aisyah,kau sudah lama bermain,bagilah Alif main pulak." Balas Mary.

'Habis kau main tidak lama?Memang dasar kedekut." Aisyah mula naik berang.

"eh,eh..aku punya pasal lar.kau tu dasar penting diri sendiri."Balas Mary setelah memberhentikan kocakan kuda-kudanya.

"Ah,Aku yahudi diam." Aisyah berang dan mula marah kepada Mary.

"aku yahudi,kau makan babi.Kafir,"

" Kamu berdua boleh main,Saya sudah ingin pergi dari sini.Maafkan saya sekiranya menyebabkan kamu berdua sahabat bergaduh.Saya minta diri dahulu." Celah Alif dan terus pergi dari situ.

Mary dan Aisyah yang sedang bergaduh terus berhenti.Mereka sama-sama menundukkan kepala.Kemudian mereka bermaafan sesama mereka.
Alif menuju kearah padang rumput.Dia duduk ditengah-tengah padang sambil melihat langit.Dia masih lagi teringat kata-kata Aisyah dan Mary semasa mereka sedang bergaduh.Alif kemudian mengangkat kedua-dua tangannya dan berdoa supaya allah mengampunkan doa mereka kerana mereka tidak bersalah dan tidak lagi matang.



                                                                          -TAMAT-

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)