Followers

Pages

Thursday, September 9, 2010

Keperibadi seseorang watak


Pertama-tama saya ingin meminta maaf kepada sesiapa yang terasa atau marah dengan kenyataan saya.Saya hanya seorang perantau yang ingin memeenuhi masa sunyi sahaja..Tidak ada kene mengena sama ada yang hidup atau yang telah meninggal dunia..

                                  .....BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM....

Cuba anda lihat kedua2 gambar diatas...Berbeza kan..Satu seorang perempuan yang berpakaian biasa dan tidak memakai tuung,manakala seorang lagi berpakaian menutup aurat..Disini Saya mengambil gambar contoh sahaja.Kita lihat dari segi keislaman mereka..

Dunia sekarang,kalau kita lihat dari konteks ISLAM,perepmpuan sekarang banyak menunjukkan keperibadiannya melalui cara berpakaian.Kebanyakan wanita yang baik akan memakai pakaian yang menutup aurat,manakala wanita yang berwatakan buruk biasanya berpakaian yang terlalu menonjol.Contohnya pakaian yang ketat dan sebagainya yang mana secara tidak langsung akan menaikkan kegairahan lelaki sekiranya melihat seseorang wanita itu.Berlainan pula dengan wanita yang berpakaian yang sopan.Contohnya berpakaian seperti gambar diatas kanan.Kebanyakannya wanita yang sepeeti ini mempunyai ciri2 yang baik.TETAPI..... :

Saya telah membuat pemerhatian.mungkin pemerhatian saya ini salah atau sebaliknya.Melalui pengalaman dan mendengar cerita2 dari rakan2, mereka sama sekali tidak bersetuju dengan pernyataan diatas,tetapi mereka menidakkan kenyataan itu salah.

DISINI saya ingin menyatakan bahawa tidak semestinya cara berpakaian seseorang itu menunjukkan keperibadian masing2.Ini kerana pengalaman saya telah membuktikan bahawa wanita yang berpaian yang kurang sopan itu sebenarnya tidak jahat.Adakalanya mereka LEBIH baik dari golongan yang berpaian sopan.Manakala wanita yang berpaian sopan pula tidak semestinya baik.Kebanyakan mereka hanya mengikuti cara berpakaian dalam ISLAM tetapi tidak mempraktikkan apa itu ISLAM serta amalan2nya.
Saya pernah berjumpa dengan wanita yang berpakaian sopan,tetapi memiliki watak atau keperibadian yang kurang disenangi.Kebanyakan wanita2 seperti ini lebih suka mengumpat.

SAYA bukan ingin menafikan atau menidakkan keperibadian seseorang itu.tetapi dari segi pemerhatian saya telah memberi bukti yang paling tepat kepada saya untuk menilai.

BUKAN semua wanita yang mempunyai peribadi yang tidak sama dengan cara mereka menunjukkan diri.Saya lebih suka jika masyarakat menilai wanita dari segi cara mereka berpakaian,contoh seperti diatas,namun mereka juga tidak boleh mengiakan semua perkara diatas.

Saya harap golongan sekarang  perlu menilai seseorang dari segi peribadi dan tidak dengan hanya melihat sahaja mereka dengan mata tetapi tidak dari segi pemikirang.Ini adalas supaya mereka tidak melakukan kesilapan..
 

IDEA MR JAY... 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)