Followers

Pages

Friday, September 24, 2010

Manusia baik , Manusia jahat.

Manusia ni mempunyai perangai.Perangai ni pula datangnya dari perasaan kita.Setiap manusia berlainan perasaan dan perangai.Ada yang baik,ada yang jahat.Ada juga yang baik tetapi bukan semua yang baik itu adalah baik.Ada juga manusia yang jahat,tetapi xsemestinya jahat.

Dalam hidup ni saya telah menempuh banyak dugaan dan cabaran.Disitulah saya belajar dan memerhati sedikit sebanyak perangai manusia.

Baru-baru ini saya pergi kesebuah kelab karaoke disebuah tempt.Disitulah aku melihat orang jahat tetapi xsejahat yang jahat.Anda mungkin keliru dgn kenyataan itu kan? Saya terangkan:Orang hajat yang xsejahat yang jahat tu ialah orang yang berperangai jahat tetapi xmelakukan perbuatan yang betul-betul jahat seperti membunuh dan sebangainya dan juga walaupun melakukan perbuatan jahat namun dia tidak menyusahkan orang lain.
Berbalik dengan apa yang saya lihat.Orang hajat yang xsemstinya melakukan perbuatan jahat ini banyak kategori.Contohnya mereka meminum arak.Walaupun minum arak,namun mereka tidak melakukan perbuatan seperti merogol,membunuh dan sebagainya.Namun mereka hanya merosakkan dirinya sahaja.tetapi jika dengan kawan mereka tetap berkawan walaupun kawan itu xsepertinya.

Orang yang baik pula xsemestinya baik.Saya melihat ini semasa saya berada di negeri perantauan,di negeri sendiri juga ada.Saya kenal seorang ni,walaupun baik,namun dia hanya baik pada dirinya sahaja,tetapi kepada kawan-kawannya,dia buat semacam dia bos.Pada mula nya kita tengok dia baik,namun semakin lama semakin naik kepala.manusia sebeginilah yang tidak memikirkan perasaan orang.
Saya mendapat info ini daripada seorang kawan dan juga melalui pemerhatian saya,walaupun baik,namun manusia ini tidak memikirkan perasaan orang sekelilingnya.Dia hanya buat mengikut kehendak diri sahaja.Bercakap pun hanya ikut perasaan diri.Tidak berfikir panjang sebelum bercakap walaupun telah menyinggung perasaan orang sekelilingnya.Saya mendapat tahu bahawa terdapat seorang kawannya yang telah dijadikan seperti kuli oleh manusia baik ini,Adakah patut manusia baik itu menyuruh kawannya membasuh keretanya,bajunya hanya dengan memberi rm 5 kepada kawannya.Sungguh hina sekali perbuatan orang baik itu.Telah menyinggung perasaan kawannya.BAIKKAH manusia semacam itu?? .ADAKAH itu namanya baik???Anda fikirlah!!!

JIKA SAYA....Saya lebih suka berkawan dengan orang yang jahat yang saya maksudkan diatas daripada berkawan dengan orang yang baik tp x semsetinya baik ini.Walaupun jahat namun mereka lebih "PANDAI" berkawan daripada orang yang bai tetapi x"MAKAN" kawan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)