Followers

Pages

Thursday, January 13, 2011

Tauke Kedai shisha dan pekerja

Pada 9 januari 2011,jam menunjukkan pukul 10 malam.aku mendapat satu panggilan dari seorang kawan.Dia ajak untuk melepak di sebuah kedai yang terletak di belakang petronas yang terletak berdekatan dengan Hospital pusrawi kuala lumpur..Aku dan seorang lagi kawan ni pun pegi la.Jumpa la kawan2 dikedai tu.Ingatkan apa,rupa2 nye kedai shisha.Kawan aku tempah shisha super yang besar dan power..Memang la best,pure n sedap.Kitorag pun borak2 la kosong sambil menghisap Shisha.
aku tersentak bila seorang waiter negro datang mengambil pesanan kami yang baru datang.Negro tu cakap gini 'Can i take order?"..Kawan aku pun cakapla "yes,i wanna barbican 3 botle"..Lepas mengambil pesanan,negro tu pun terus pegi.Kami pun borak2 la lagi.aku lihat suasana di kedai itu semuanya bukan orang melayu.Pekerja terdiri dari orang negro n bangladesh.Taukenye pulak pak Arab..Aku tertanya2 dimana pekerja MELAYU???
Mungkin pekerja melayu tidak suka bekerja disitu kot,aku berkata dalam hati.
sebelum pulng,seorang kawan aku pun memesan KEBAB.makanan arab yang telah menjadi malakan melayu.Jam pula menunjukkan sudah pukul 1.30 pagi.Kebab yang dipesan pula dari pukul 12.00 tngh malam tidak2 lagi sampai.Jadi oleh kerana lambab n lembab,kami pun membayar apa yang sudah di minum,shisha n makanan yang telah dimakan.Jadi selepas bayar,kami pun berjalan keluar.Sampai saja di motosikal,seorang pekerja BANGLADESH datang dan berkata kepada aku "Your dont pay what KEBAB,Please go to counter"..Kami semua pelik la.Bila masa pulak kami mkn kebab xtahu..Kebab yg dipesan xsmpai2 ade lh juga..So kami pun pergi la dkt kaunter pembayaran.Kt situ ade la tauke die.Pak arab.jadi kami pun pergi bercakap dgn dia.Kawan aku pun gitau gini" sir why i must pay for KEBAB,atlhough i dont get our kebab?i take order for an hour ago,but my kebab did not came?"..Lepas tu dtg la mamat bangla ni.die plk ckp"kebab are already fried"...Disebabkan malas nk cari masalah,jadi kami pun tnggu la kebab.lepas tu kami pun pulang.Mase dekat parking motor,aku terlihat la seorang mamat ni.menjaga tmpt parking.Ingat kew bangla or negro,tp rupe2nye mamat MELAYU...

AKU pun terfikir.Tauke Pak ARAB,Pekerja pulak NEGRO n BANGLADESH, yang MELAYUNnyer pula bekerja di tempat parking.Pelik la.ADAKAH aku ni berada di negara lain???? Ker aku masa tu duduk di negara ARAB?? Jadi dimana negara MALAYSIA kita???DIMANA MALAYSIA sekarang?
SEDIH la lihat orang MELAYU kerja jadi KULI orang asing..
Pemberi lesen peniaga pun satu hal.Sepatutnya buatlah syarat yang susah skit untuk orang asing di MALAYSIA ni.ni tidak.Kita bukan saje memeberi peluang untuk MEREKA berniaga di negara sendiri,malah boleh menyebabkan kadar duit negara jatuh.Ye la.Banyak duit keluar dari masuk kedalam negara.MELAYUnyer hanya KULI..
aku pun salah juga jika nk dibandingkan dengan yang lain.Ye lah,pergi juga ke kedai itu.membuang duit di kedai asing..Apa salahnye jika orang MELAYU menjadi TAUKE dan pekerja2 nya juga orang melayu.

KALAULAH sebegitu orang MELAYU menjadi peniaga.Semestinya NEGARA MALAYSIA akan berjaya dan kadar KEMISKINAN dapat dibanteras dengan mudah..........yang pengunjung pun patut2kan lah untuk tidak mengunjungi kedai orang asing.TOLONG lah orang MELAYU kita.

HARAPAN saya lah.KEPADA orang MELAYU kita ini,cubalah berusaha n janganlah asyik menjadi kuli orang saja.Insyallah MELAYU kita BOLEH.....BOLEH....BOLEH.....

HIDUP MELAYU....

(merapu tapi berfikir)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)