Followers

Pages

Saturday, August 13, 2011

Cerita Itik Betina selamatkan Itik Jantan

               PADA suatu hari, seokor itik betina, Cici berjalan-jalan di tepi tasik. Sambil berjalan, dia juga mencari makanan untuk dijadikan santapan tengahari. Dia cari di dalam tasik, tepi tasik, dalam semak samun di sekitar tasik, namun nasib dia malang. Tiada sedikit pun makanan untuk dia makan. Perutnya sudah berbunyi. Dia tidak juga berputus asa untuk mencari makanan. Baginya jika tidak makan, dia akan sakit perut( gastrik). Dia pun cuba lagi, cuba lagi sehinggalah dia ternampak seekor anak ikan yang sedang menggelupur diatas darat dekat tepi tasik itu. Dia pun menuju kearah anak ikan itu. Dia lihat anak ikan itu seperti sedang cuba mendapatkan air kerana ia tidak boleh hidup di atas darat. Cici yang lapar itu pun hendak makan anak ikan itu, tapi dia tiba-tiba berhenti. Dalam hatinya berkata 
" Kesian anak ikan ini, kesesakan nafas kerana tiada air. Tapi aku lapar, kalau aku tidak makan, aku akan sakit" . 
       Cici dilema samaada hendaka makan anak ikan itu atau melepaskannya ke dalam tasik. Anak ikan yang sedang menggelupur itu pun meminta bantuan Cici, katanya " Wahai itik betina yang budiman, tolonglah aku yang kerdil ini, aku sudah tidak bermaya untuk bergerak, bernafas". 

Cici berfikir lagi "habis kalau aku lepaskan , bagaimana aku hendak cari makan, Makanan disini susah hendak dapat." lalu Cici pun beritahu anak ikan itu. " Kalau aku lepaskan kamu, bagaimana dengan aku? aku lapar dan tiada makanan disini, hanya kamulah makanan aku untuk tengahari ini".

Anak ikan yang tidak bermaya itu pun berkata, " jika kamu lepaskan aku, aku akan beritahu dimana bisa kamu dapatkan makanan yang banyak".

Pada mulanya Cici tidak percaya, namun melihat kepada anak ikan yang semakin tidak bermaya itu, dia pun melepaskan anak ikan itu kedalam tasik itu. dalam hatinya berkata " tidak mengapalah jika anak ikan mahu menipuku, yang penting dia hidup, seperti ku".Lalu Cici pun lepaskan anak ikan itu kedalam tasik. Anak ikan yang bertemu air itu terus gembira kerana dia masih dapat hidup. Lalu anak ikan pun mengotakan janjinya. Dia pun beritahu Cici dimana ada makanan yang banyak. 
   " wahai itik yang baik, sekarang aku beritahumu dimana ada makanan yang banyak yang bisa kamu kenyangkan perutmu itu."
         Cici gembira kerana pertolonganya dibalas. Kata anak ikan itu, " di hujung tasik ini, ada sebuah reban ayam, Tapi untuk mendapatkan makanan itu, kamu kena berhati-hati kerana jika ditangkap, kamu akan dikurung di dalam reban itu oleh tuan punya reban". 
      Setelah mendengar perkara yang diberitahu oleh anak ikan itu, Cici pun pergi ke hujung tasik itu. Dia lihat beberapa ekor ayam dikurung di dalam reban itu. Dia juga nampak banyak makanan yang jatuh di bawah reban itu. Dengan petunjuk dan petua yang diberikan oleh anak ikan itu, Cici pun pergilah dengan berhati-hati. Sampai di kawasan reban itu, cici ternampak sebuah reban kecil. Dia tersentak setelah melihat seekor itik jantan yang kacak dikurung didalam reban itu. 

Dia mahu menolong itik jantan itu, namun tiba-tiba tuan reban keluar, dan Cici berjaya menyorok di dalam semak samun di kawasan itu. Cici juga berjaya mendapatkan sedikit makanan untuk dijadikan alas perutnya. Dalam fikirannya, dia ingin menolong bebaskan itik jantan itu. Dia mendapat satu idea. Ditunggunya sehingga malam baru dia bertindak.

Pada malam itu, Cici dengan berhati-hati pergi semula ke reban itik jantan itu. Sampai disana, dia berhati-hati cuba melepaskan itik jantan itu. Dengan berkat kegigihannya akhirnya dia berjaya membuka pintu reban itu. Dan itik jantan berjaya diselamatkan. Tiba-tiba ayam di dalam reban berkokok kuat dan mengejutkan tuan reban. Cici dan itik jantan itu melarikan diri kedalam hutan.... 

BERSAMBUNG..........:P

Insyallah akan datang cerita ini di kemudian hari..... :)

2 comments:

  1. kih3,comel la...yg betina jd hero!

    ReplyDelete
  2. hehhee....heroin la... bercerite time xtau nk wt pe... cite pn xtau pape...folow la blog sy..:)

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda... :)