Followers

Pages

Friday, August 19, 2011

Itik Kahwin ( smbungan dari Cerita tik betina selamatkan itik jantan)

SAMBUNGAN.......... ITIK betina ( Cici ), dan itik jantan yang lari dari reban ayam terus masuk ke dalam hutan berdekatan untuk selamatkan diri dari ditangkap oleh tuan punye reban. Mereka lari sekuat hati , tiada toleh sedikit pun ke belakang. Bagi mereka, lari dulu sambil mencari tempat selamat daripada berhenti dan ditangkap oleh tuan reban. Semakin lama mereka lari semakin jauh ke dalam hutan. Akhirnya, Cici mengambil keputusan untuk berhenti. Mereka kemudian berhenti di satu kawasan yang terpencil. Mereka pun tidak tahu dimana mereka berada. "Nampaknya kita sudah selamat", kata Cici. Itik jantan yang tercungap-cungap keletihan itu hanya mampu mengangguk kepala sahaja. Mereka kemudia berehat di bawah pokok berdekatan. 

Itik jantan menoleh ke arah Cici. " Terima kasih kerana menyelamatkan saya, kalau tidak mungkin saya sudah disembelih oleh tuan reban itu". Kata itik jantan. Cici hanya tersenyum. Baginya pertolongannya itu amat dihargai oleh itik jantan. " Jadi bagaimana ingin saya balas jasa baik awak wahai itik betina?". 

"Cici, panggil saya Cici saja". Cici mencelah. Sambungnya lagi " pertolongan saya hanyalah kecil saja wahai itik jantan".

Itik jantan mencelah, " panggil saja Kaci". Kata itik jantan memperkenalkan namanya. " Kecil itu sebenarnya besar bagi saya, tanpa pertolongan itu, mungkin saya sudah menjadi daging yang akan dilatah oleh manusia". Cici hanya diam. Dia tahu pertolongannya itu sememangnya sangat penting bagi Kaci. Dia seakah-akan mengerti isi hati Kaci. Mereka kemudian berborak. 

Disebalik itu, diatas pokok terdapat seekor ular sawa yang sedang memerhatikan gelagat mereka dua ekor. Ular sawa itu semakin menghampiri Cici. Ular itu bergerak perlahan-lahan tanpa disedari oleh Cici dan Kaci. 
"Cici tunggu sini kejap ye, saya nak cari makanan. Jangan kemana-mana tau" kata Kaci yang menyedari bahawa mereka sedang lapar setelah habis tenaga digunakan semasa melarikan diri sebelum itu. Cici hanya mengangguk dan membiarkan saja Kaci pergi. Sementara Kaci pergi mencari makanan, ular sawa yang bergerak perlahan itu semakin menghampiri Cici. Dan dia cuba mengakap Cici. Kaci yang datang dari arah belakang melihat ular sawa yang ingin menerkam Cici. " Cici, cepat lari" jerit Kaci kepada Cici,  Lalu Kaci cepat-cepat mengambil kayu dan memukul ular itu. Cici yang terkejut menyedari bahawa ular sawa ingin menerkamnya lalu lari. Sesaat lambat mungkit akan menyebabkannya di terkam oleh ular sawa. Ular sawa yang dipukul oleh Kaci terus menggelupur kesakitan. Kaci dan Cici lari meninggalkan ular sawa itu. Lari punya lari akhirnya mereka berjumpa dengan sebuah paya. 

Dilihatnya paya itu cantik dengan air yang jernih. Terdapat beberapa ekor anak ikan yang berenang di dalam air. Kelihatan riang. Juga dilihat terdapat sebatang kayu balak yang reput terdampar didalam paya itu. Kaci dan Cici kemudian masuk ke dalam paya itu. Mereka gembira. Setelah penat bermain dengan air, mereka kemudian berehat di atas kayu balak yang pangkalnya masih terapung di gigi air. Disitu berlaku bibit2 percintaan antara Cici dan Kaci. Masing-masing saling terhutang budi kerana menyelamatkan nyawa mereka. Akhirnya bila mata bertentang mata, terpancarlah sinar keihlasan di mata kedua-dua itik ini. 

Akhirnya suara meminta keluar dari mulut Kaci." Sudi tak awak jadi teman hidup saya?". Cici terkejut. Dadanya bergoncang kuat. Sinar matanya yang memancar kelihatan jelas menunjukkan bahawa dia setuju dengan lamaran Kaci. Cici mengangguk kepala. Kaci yang memahami isyarat Cici terus memeluk Cici. akhirnya mereka membuat keputusan untuk berkahwin.....

setelah berkahwin, mereka menjadikan paya itu sebagai kawasan habitat mereka. Kaci dan Cici membuat rumah mereka di kawasan itu disaksikan oleh ikan-ikan yang keriangan berenang di dalam air, dan juga disaksikan oleh burung-burung yang hinggap di kawasan itu, dan juga disaksikan oleh yang maha pencipta.  Mereka hidup bahagia.

Hari berganti hari, masa silih bertukar hari, maka Kaci dikejutkan dengan kehamilan Cici. Begitu gembiranya mereka setelah mendapat tahu bahawa hidup mereka tidak berakhir dengan berdua tetapi dengan penghibur rumah tangga iaitu cahaya mata. Tidak lama kemudian maka Cici bertelurlah dua biji telur. Kaci pula bertungkus lumus untuk menjaga Cici semasa dalam proses mengeram telurnya. Segala makan minum Cici di cari oleh Kaci. Kaci bersunguh-sungguh menjaga Cici dan telurnya. Segala persiapan juga telah dilakukan oleh Kaci. Cici yang senang dengan Kaci hanya melihat apa yang dibuat oleh Kaci. Baginya Kaci dan anak yang bakal lahir itu adalah penting dalam hidupnya. Dia juga tidak mahu menghampakan Kaci. Cici berjanji di dalam hatinya anak melahirkan anak yang baik kepada Kaci.

Selang satu bulan maka menetaslah anak dalam telur itu. Alangkah gembiranya mereka setelah di kurniakan dua ekor anak itik jantan dan betina. Warna kuning keemasan dengan bulu yang lembut. Mereka namakan yang jantan ialah Ka-cu dan yang betina ialah Ci-ka.  

Bersambung......(macam cite kanak2 plk..ngeee~)

Akan datang insyallah.. tajuk die dh ade tau.. "Rumah tangga itik retak".......


Komen2 lah ek kawan....:)

2 comments:

  1. ni angah ke sape?

    heeee. sory la komen xde kaitan ngan entry.

    :)

    ReplyDelete
  2. yupp.. angah2.. xpe2, xde hal lah... heee~ baru blajo tulis blog jer ni... hex3

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda... :)