Followers

Pages

Thursday, August 11, 2011

MANUSIA dan TABIAT DIRI


Manusia sememangnya tidak boleh lari dari tabiat. Tabiat terbahagi kepada baik dan buruk. Tabiat baik memang sangat bagus kepada mausia itu, namun tabiat buruk itu yang selalu menjadi masalah kepada orang sekeliling, terutama kawan rapat kepada seseorang yang mempunyai tabiat buruk. Memang kita tidak boleh lari dari mempunyai tabiat buruk, namun kita boleh hendak mengurangkan atau meninggalkan tabiat buruk itu. Salah satu caranya ialah dengan mendengar dan menerima teguran sdaripada orang sekeliling. Disitu lah kita dapat tahu sejauh manakan keburukan kita itu. Namun manusia sekarang susah untuk menerima teguran. Yang itulah menjadi masalah. Namun jika kita perhatikan, orang yang tidak suka menerima teguran daripada orang lain itu sebenarnya adalah bersikap buruk. Sudah Nampak terang-terang didaratan.
Kebanyakan manusia juga selaluhya tidak dapat mengawal sikap buruknya itu. Antaranya yang selalu kita lihat ialah melewa-lewakan masa. Sebenarnya masa itu penting dalam kehidupan kita. Kita sememangnya disuruh untuk mengaplikasikan masa kita dengan baik, ini supaya kita tidak akan ketinggalan dari apa-apa perkara sekalipun terutama yang membabitkan orang lain. Orang  yang berjaya adalah orang yang pandai menguruskan masa dengan baik. Disiplin itu sebenarnya membentuk kita kearah kejayaan.
Bagi sesiapa sahaja, begitu juga peringatan kepada diri saya agar terimalah teguran , serta mendisiplinkan diri dengan baik. Jika perkara semudah dan basic ini tidak dapat di lakukan, jadi bagaimana kita hendak berjaya  di masa depan kelak.
Rahsia bagi orang yang berjaya adalah pandai mengurus masa dan disiplin

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)