Followers

Pages

Friday, August 12, 2011

SEDIKIT BICARA DI BULAN PUASA

Pertama-tama sekali saya ingin ucapkan selamat menyambut dan melakukan ibadah puasa di bulan yang mulia ini. Sama juga dengan kalian semua, sebagai umat islam kita diwajibkan berpuasa di bulan Ramadhan Al-mubarak ini.  Anda letih? Lapar? Malas? Mengantuk? Haus?


Memang kita akan merasakan semua itu. Namun itu sebenarnya ujian daripada allah s.w.t kepada kita. Jika kita tidak teguh iman, maka kita akan langgar perintah ini dan makan atau melakukan benda-benda yang membatalkan puasa semata-mata untuk kepuasan diri.  Kita sepatutnya bersyukur kerana kita diwajibkan berpuasa di bulan ramadhan sahaja, dan lakukan ibadah puasa sunat di hari lain jika mampu, namun anda pernah tak terfikir tentang masyarakat yang tidak berupaya untuk makan? pernah tak anda lihat bagaimana cara hidup mereka?  mungkin anda pernah dengar tetapi tidak pernah lihat dengan mata sendiri, dan hanya melihat melalui internet, surat khabar, berita dan sebagainya. Yang mana itu hanya boleh memberikan keinsafan yang sementara sahaja kepada anda. Bukan saja anda, saya pun turut sama. Namun apabila kita fikirkan, selagi kita tidak makan satu hari, ada lagi yang tidak makan dua hari. Kita sepatutnya bersyukur kerana berada di negara yang aman damai dan tidak diturunkan bencana yang berat-berat kepada kita, tidak seperti di Negara Afrika yang kering kontang. Penduduk di sana berkepala besar dan perut buncit, Buncit dengan cacing. KEnapa mereka jadi begitu???

Negara mereka yang miskin menyebabkan penduduk hidup susah, melarat dan kebuluran. Jika bernasib baik, mereka boleh makan seminggu sekali. Tidakkan itu lebih dari puasa kita kan? mereka bukan sahaja puasa, tetapi mereka kebuluran. Ada yang mati sebab tidak makan. Tidak seperti penduduk di negara kita sekarang dimana, mereka meninggal dunia bukan sebab kebuluran tetapi kekenyangan. Makan tidak mengikut keseimbangan, kurang lakukan senaman, makan makanan tidak berkhasiat dan sebagainya. 


Masyarakat zaman sekarang @moden ini kebanyakannya MANJA. Manja dengan nafsu diri. Ramai yang sudah jauh dengan agama. Lihatlah di bulan ramadhan yang baik ini, masih lagi ramai umat islam yang bertubuh sihat, namun tidak berpuasa malah berpura-pura puasa setelah pulang ke rumah atau ditanya ibu bapa.  Kenapa jadi begini?? salah siapa??? tepuk dada tanya selera. 

Kita sepatutnya kena kuat untuk menjaga puasa kita supaya tidak batal atau sengaja batalkan puasa. Kalau setakat berkawat atau berlari atau berjalan ditengah panas sudah buatkan anda makan atau minum, itu menunjukkan anda seorang yang lemah. Kalau nak di bandingkan dengan cabaran yang dihadapi oleh nabi kita Rasulullah s.w.t, baginda lebih berat, namun tidak pernah sekalipun baginda makan atau minum semasa menjalankan ibadah puasa.   Jika rasulullah s.w.t boleh lakukan ibadah puasa dalam peperangan pada masa itu di padang pasir yang panas, tidakkan kita tidak boleh tahan puasa semasa bekerja di dalam pejabat yang ber aircond???  Contohilah Nabi kita Muhammad ya Rasulullah s.w.t.  

Setakat ini dahulu bicara kita. Yang baik datang dari Allah s.w.t dan buruk itu dari saya.. saya mohon maaf jika ada yang terasa dan ada yang marah dengan bicara saya yang tidak seberapa baik ini.

 "Saya ingin ingatkan diri dan juga anda semua, supaya kuatkanlah iman kita kerana agama tiang kepada kita."



No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)