Followers

Pages

Tuesday, October 11, 2011

MEMANG, MEMANG - Tak pandai pikir ... Dungu!!

Ade pulak kes ari ni. Betapa BODOHnya org tu( aku taruk mana SI 'A' sbb xtau sape )... Entah mana marahnya dekat si 'B' ni. Bukan nak pegi pukul ke ape ke si B ni. Tapi pegi pecahkan motornya pulak.. memang BODOH sesangat. X JANTAN langsung. Kalau ye marah pun, xpyh la smpai nk hancurkan brg org lain. Ape ke bengap sunggu pemikiran. Tah de SIVIK langsung. Kalau ye nk tnjuk HERO pn, nk tnjuk LANGSI ( org klate ckp Gedebe) tu xyah lah tnjuk ngan cara gitu. Tu bukan brani, tp penakut. Tak pasal2 si B terpaksa baiki motornya. KASIHAN. SABAR si B, insyallah pasti akan terbalas perbuatan org yg melakukan salah itu.
          MEMANG x nafikan semua orang ada perasaan marahnya. Tapi sekurang2nya xyah la marah dekat benda yg x sepatutnya. Bukankah itu satu kerugian. Kita manusia, marah tu biasa la. Sekurang2nya kalau dh marah, cakap je dkt org yg buat anda marah. TAPI jangan PUKUL.. Sebab tu bukan jalan pnyelesaian tau. PUKUL MEMUKUL ni bukan jalan baik utk lepaskan kemarahan, tp AKAN menambahkan bnyk kemarahan. Kedua2 pihak akan marah. TAPI kalau cakap elok2, gitau mana silapnya dan disertakan dengan MAAF didahulukan, insyallah org yg salah tu pasti akan rasa rendah diri. Sebab walau marah sekalipun , bila dengar perkataan MAAF dari org yg tak bersalah, secara tak langsung mereka akan merasakan mereka yg bersalah,  

Jangan la sesekali kita berdendam dengan org tu. Sebab jika berdendam, kita pasti akan mencari peluang utk mmbalas dendam. Namun kena ingt jika dendam dibalas, nescaya org yg dh kena balas atau org yg rapat dengan si 'terkene' pasti akan balas balik, begitu-lah selanjutnya. Jika mereka berdendam dan membalas dendam, hancurlah kita. Memang dinyatakan dalam hadis : "Hutang darah dibayar darah, tapi memaafkan adalah sebaiknya". Namun kena ingt, hutang darah dibayar darah tu kena setimpal dengan apa yg dah dibuat. Jika setitik darah, kenalah dibayar dengan setitik darah. Adakah kita boleh melakukan begitu???? TIDAK!!!!
Lumrah manusia. jika dipukul sekali, nescaya akan balas dua kali.. Memang LUMRAH. 

Jadi seelok2nya, maaf bermaafan, dan tegurlah mana silap agar dapat hindar dari perkara yg x diingini. Peganglah kata2 MAHATMA GHANDI : 'An eye for an eye will make whole nation blind'

Tahu maksudnya??? Jika ramai yg berdendam, maka hancurlah bangsa kita ( begitulah rasanya)

- Janganlah kita menyimpan perasaan dendam kerana ia menghancurkan kita kelak -

2 comments:

  1. Kalau kite da maafkan seseorg tp just xleh nk lupakan prbuatn dia dianggap dndam jgk ke????
    kite bkn sorg pndendam tp org lain anggp kite pndendam.

    ReplyDelete
  2. mmg ad gitu..biasa mulut jer yg ckp 'maaf' tp hati x maafkan org tu..normally jika salah org tu terlalu sesangat mnyinggung prasaan kita, mmg kita paksa mulut utk sebut perkataan 'maaf' tp tidak di hati kita... biasa la tu.. bg sy, tu bkn mnunjukkan kita sbgai 'pendendam' sbb kita xberdendam, cuma 'tak boleh maafkan melalui hati'... pendapat sy la, jika kita tidak berjumpa or just ignore hal2 yg berkaitan dgn org tu, insyallah kita bleh lupakan kesalahan. cubalah menjauhi

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda... :)