Followers

Pages

Tuesday, November 22, 2011

KITA SUDAH DIJAJAH

Hari ni aku belajar sesuatu.. Nk cite la sikit ni ttg pe yg aku blajar la ttg 'Kita telah dijajah"...

Cite dia gini..jeng, jeng, jeng!!!

Di jajah..Di jajah ialah kita telah di gunakan @ diaplikasi oleh orang luar(barat). Walaupun hari ni kita tidak dijajah dari segi jajah negara, tapi kita leka sebenarnya kita telah dijajah dari segi dalaman. Maksud aku ialah dijajah dari segi pemikiran kita. Barat ni pandai tau. Diorang keluarkan produk2 macam2, seperti video, pakaian, kecantikan, buku2 menarik, hiburan, makanan minuman dan sebagainya. Melalui perkara2 seperti ni lah, kita berjaya dijajah mereka. Betul ke?

Memang anda sudah dijajah. Aku pun telah dijajah. Kenapa?

Sebab hari ni,
  1.  kita pakaian cantik2, seksi2, smart2, dan kenapa kita tidak saja pakai jubah? jubah zaman nabi..Sebab fesyen kan..Pe baran jubah, x smart/hansome langsung kan... Dan wanita kenapa tidak pakai tudung(sesetengah wanita)..Sebab panas, nanti rosak rambut kalau pakai tudung.  Baju pun lawa2, singkat, nipis...Kenapa gitu? Sebab nak baju simple jer..Tak nak la yang susah2, labuh2... susah nak bukak nanti..Tmbah2 panas kan...
  2. Kita makan hari ni semua nak cepat, simple dan mudah. contohnya KFC, MCD dan sbaginya.. Kenapa tidak saja masak di rumah? Ala, lambat pulak nak pegi keje. Leceh la masak kan.. KFC, PIZZA, MCD kan senang, xnak tunggu, boleh pesan dan hantar kt rumah. ..akhirnya anak2 gemuk2, tak macam org kampung anak semua cukup sifat, sebab makan berkhasiat.
  3. Hari ni kita syik tengok cite2 aksi, thriller, horror dan sbaginya di pawagam or movie d Tv.. Kenapa tidak kita tengok cite2 bermakna( berilmu)? Sebab cite tu boringla..Tak ada aksi2, cite pun cm ceramah. Boring la...Kalau movie2 kan best. Actor pn hansome2 cantik2.. kan..
  4. Hari ni kita selalu pegi jalan2 dengan naik kreta, motor. Kenapa tidak kita jalan kaki jer? ala, jauh la, lagipun nk jalan kaki letih la... Kita lupa sbnrnya dgn jalan kaki tu satu senaman. Menyihatkan badan.
  5. Hari ni kita sering bercakap kasar, maki2, mengumpat2, marah org tu org ni. Kenapa buat gitu? sebab diorg bodoh kan. Jadi kena lah marah, maki2...kan... Sebenarnya kita lupa/ kita sudah hilang sifat rohaniah dalam diri kita.
  6. Jom kita tenangkan fikiran. Dimana ye? Clubbing je lah. Dengar lagu kuat2, dan berjoget. Bleh hilangkan tekanan perasaan. Kan... Kenapa tidak saja kita buka Al-quran dan baca. Kenapa kita tidak buat solah hajat?minta ketenangan? Alah..semua tu nanti kita free je la..Lagipun nk g clubbing bukan selalu. Ada duit jer baru bleh pegi...
Itu lah maksud ku dijajah. Aku pun sudah dijajah. Semakin lama kita di jajah, semakin mudah barat nak rampas kita/ nk bawa kita ke jalan kesesatan. Hanya kita saja mampu mengubahnya. Kenapa tidak hari ni kita lahirkan satu semangat baru, satu jajahan baru. Kita kena bangkit dan kita kena menjajah. Kenapa kita tidak pula menjajah mereka. Alangkah bagusnya jika kita yang menjajah. Menjajah ke arah kebenaran.  Kita pula keluarkan produk yang boleh menjajah barat. menjajah dari segi kebaikan.

Sedikit sebanyak perkara tidak seberapa diatas utk renungan bersama. AKU PUN TELAH DIJAJAH.....

p/s: cuba utk baiki diri agar tidak dijajah sepenuhnya. Insyallah...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)