Followers

Pages

Wednesday, November 9, 2011

KITA TAK SAMA - KAWAN-MANUSIA-PERANGAI

Utama sekali aku memang ingin meminta SERIBU kemaafan daripada seorang kawan kerana telah aku menyebabkannya terasa , terguris, terhancur, termusnah hati gara2 kata-kataku. Aku sudah cuba utk membetulkan, menyamakan, mencuba, menahan...Tetapi aku tetap tidak sama. Tidak sama dengan apa yang kamu minta. Aku tidak sama dengan apa yang kamu anggap. aku tidak sama dengan apa yang kamu rasa, Kerana aku manusia. Manusia yang tidak sama nilai, sikap, perangai, kebaikan, keburukan, keperluan -yang kamu inginkan itu. Kerana aku adalah manusia. Manusia yang sama seperti kamu. Kamu tidak seperti orang lain, sama juga aku. Kamu tak sama dengan dia, sama juga aku. kamu dan aku tidak sama, tidak sama dengan semua manusia, tidak sama dengan semua benda.

Kamu, aku - kawan... Selama-lamanya aku akan anggap kita kawan. Walaupun kamu sudah tidak suka berkawan dgnku. Aku bukan jenis lupa kawan, aku bukan jenis pentingkan diri tapi aku hanya suka berkawan, insyallah aku akan cuba untuk pentingkan kawan-kawanku dari diriku. Aku tidak memilih kawan. Kawan jahat, kawan baik, kawan miskin, kawan kaya, kawan hodoh, kawan cantik, kawan bodoh, kawan pandai... Aku tetap akan berkawan, jika itu kawanku. Tak semua kawan-kwan yang +ve itu baik, dan x semua kawan-kawan yang -ve itu jahat/buruk. Semua itu dari diri sndiri. dan Tak semua kawan yang bodoh, hodoh itu tidak mengerti erti perasaan diri/hati.. Sama juga aku. Aku tidak pandai, aku tidak bijak, aku tidak baik, tapi aku adalah manusia. Manusia yang punyai perasaan yang dimiliki oleh semua orang.

Kita adalah manusia yang diciptakan oleh pencipta kita (Allah s.w.t). Dan kita di cipta tidak sama bentuk rupa, jauh dari dalam diri. Tidak sama. Namun kita di cipta untuk belajar. Belajar erti kehidupan. Kehidupan yang sama dengan manusia lain. Namun kita tidak sama dengan mereka dari segi rupa paras, hati, perangai, dan sebagainya.

Perangai.. Kamu berperangai buruk, samalah aku. Aku juga punyai perangai buruk. Dan jangan kamu merasakan perangai burukmu itu membebankan kamu, membuatkan ramai orang tidak suka. Mungkin juga. Kamu boleh hindar semua tu. Kamu kena bangkit, cuba, cuba dan cuba untuk menghindar perangai buruk itu. Aku juga mencuba, walaupun ada lagi perangai buruk di dalam diri ini. Aku akan tetap cuba. Kita belajarlah dari kehidupan, pengalaman, pembelajaran sehari-hari kita.

Aku tidak mengharap kamu maafkan aku, aku memang menjangka kamu akan benciku. Biarlah bencimu itu hanya urusan aku dengan ilahi.. Biarlah aku terima kebencianmu itu dengan azab nanti. Cuma satu sahaja aku inginkan.. Kamu cuba BERUBAH..... Berubah demi hidupmu. Berubah demi hidupmu. Berubah demi hidupmu...... Insyallah....

MAAFKAN KU..... Ikhlas dari hati.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)