Followers

Pages

Wednesday, November 23, 2011

Renungan sejenak.... x0x0

Orang buta ingin ke tempat dituju. Dia berjalan menggunakan tongkat sebagai petunjuk arah. Juga gunakan tangan untuk meraba sesuatu. Dan guna telinga untuk mendengar. akhirnya dia sampai juga di tempat itu. Jangan perli dia buta hanya kerana buta penglihatan.


Tidak perlu menyimpan benda yang tidak penting dihatinya. Tidak perlu menahan benda yang tidak diterima dada. Tidak perlu melaratkan diri dengan tubuh yang tidak seberani. Tidak perlu menidakkan kata yang pasti. Ucap sahaja maaf agar kembali ke duniawi ilahi.


Aku suka bergurau dengan kawan2ku. Dan aku suka menyakat kata2 mereka untuk membuatkan mereka ketawa. Bila mereka tidak ketawa, sedih. Aku pasti,dan pasti akan cuba untuk menolong mereka ketawa. Kerana mereka adalah kawan2ku.


Ego. Perlukah jadi Ego? Perlukah jadi Sombong? Demi kepentingan diri. Aku rasa tak perlu kerana ia menunjukkan kebodohan diri sendiri sahaja.

Bila api bertemu angin. Api akan menjadi lebih membawa. Pasti akan semakin besar dan besar api itu. Kenapa tidak saja api bertemu air. Supaya dapat meredakan ke-baraan api. 

Orang yang sabar adalah orang yang paling mulia. Kenapa kita tidak boleh jadikan kesabaran itu sbg satu perkara utama dalam menjalankan kehidupan harian. Apakah susah? susah untuk mengaplikasikan kesabaran dalam diri. 


Petikan dari satu iklan/movie:
"bila kita ada duit, kita terima dunia. Bila kita takde duit, dunia pula terima kita."


Jika tidak kerana budi, manusia sudah mati peribadi. Jika tidak kerana sakti, manusia lupa untuk mengingati.


Bagaimana minda kita dijajah? Tengoklah anda sekarang.  Segala-galanya sudah dijajah.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)