Followers

Pages

Thursday, December 22, 2011

Cerita Pak Cik Buta di Taman Bunga

            SATU hari aku duduk ditaman bunga. Terlihat banyak bunga mekar cantik disertakan dengan bau-bau yang harum. Seekor kumbang datang hinggap pada bunga Orkid. Memaang cantik Orkid itu. Tiba-tiba seekor lebah datang. Menyerang kumbang itu. Maka, berlakulah pergelutan antara lebah dan kumbang. Aku fikir, kenapa mereka bergaduh?? Adakah kerana inginkan madu bunga Orkid itu? Aku cuba peleraikan, namun aku takut. Takut disengat dua ekor binatang itu. Aku perhatikan dua ekor kumbang dan lebah bergaduh. Tiba-tiba datang seorang pakcik tua yang buta. Dia duduk disebelahku. Dia cakap. "Harum bau bunga ini". Aku hanya mengiyakan kata-kata pak cik itu. Tiba-tiba Pakcik itu tanyaku lagi. "Kamu buat apa itu nak?" . Aku diam.

"Ni ha, tengok kumbang dan lebah tengan bersengketa". Jawabku.

"Kenapa mereka buat begitu?". Tanya Pak cik buta lagi.

Aku diam. Tiba-tiba pakcik itu kata. " Apalah kumbang dan lebah tu. Tidak cukupkah dengan banyak bunga di taman ini. Kenapalah pilih bunga yang satu itu.". 

Aku tersentak. Aku hairan. Apa yang ingin dikatakan sebenarnya oleh Pak cik itu. Aku tenung lebah dan Kumbang itu bergelut. Tiba-tiba Pak cik itu bangun. Dia meracau-racaukan tangannya dan kemudian dia berkata. "shuh! shuh! jangan berebut, kan banyak bunga ini. Kenapa-lah kamu nak bergaduh. Buat sakit tubuh saja."

Aku lihat kumbang dan lebah itu kemudan pergi. Aku hairan. Adakah mereka faham dengan kata-kata Pak cik itu ataupun mereka memang tidak mahu kena hempap dek tangan Pak Cik itu.  Aku beritahu Pak Cik buta itu. " Kumbang dan lebah sudah lari Pak Cik"

"Iya? Banguslah. Pak Cik pun hairanlah nak. Kenapalah dalam banyak-banyak bunga, bunga yang satu ini lah jadi taruhan. Apakah bunga lain tiada madunya.". Pak Cik buta itu kemudian pergi sambil membawa tongkatnya dan meninggalkan aku. Aku masih hairan. Apa yang ingin disampaikan oleh Pak Cik itu sebenarnya? 

- Kumbang dan Lebah bersengketa kerana madu pada sekuntum bunga Orkid-

p/s: tak perlu bergaduh hanya kerana inginkan sesuatu benda. 

2 comments:

  1. kalo ade rezeki kite kt bnde 2 ade lah...... =)

    ReplyDelete
  2. betu2...hehehe...

    p/s: bende = sesuatu yg diinginkan...

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda... :)