Followers

Pages

Saturday, December 10, 2011

Sudah 14 tahun aku tak nangis - akan datang??

INGAT lagi aku sewaktu umurku 8 tahun. Masa itu Arwah Moyang perempuan pergi ke Mekah bersama datuk dan nenek. Ibu bapaku hantar mereka. Dan masa mereka ingin bertolak, aku menangis.. menangis dan menangis sampai mataku merah. Memang sedih sekali, dan aku tak tahu kenapa aku begitu sedih dan menangis. Selepas itu, aku henti menangis. Dan jalankan kehidupan biasa. 

Selang dua minggu Arwah moyang di mekah bersama datuk dan nenek. Ingt lagi aku, masa tu lebih kurang pukul 5 ptg. Satu panggilan dijawab oleh bapa aku. Panggilan dari Datuk di Mekah. Aku dengar sikit perbualan mereka. Aku juga dengar perkataan 'innalillahhiwa'inna ilairajiun'. Masa tu aku sudah faham apa maksudnya. Cuma aku tak tahu ucapan itu kepada 'siapa'. Lalu ayah matikan panggilan telefonnya. Dia pergi kepada ibu. Ayah cakap 'Mok' (arwah Moyang) sudah tiada. Aku mengerti kata-kata 'tiada; itu.. Aku mengeti. Dan tanpaku sedari, air mataku keluar disertakan dengan mimik muka budak yang menangis teresak2...Sungguh. 

Itulah kli terakhir aku menangis. Sekarang, tidak tahu kenapa, aku memang sukar untuk menangis. Apa kerana aku tidak pernah lagi alami perkara menyedihkan? Tidak. Aku sudah lalui itu. Namun tidak juga menangis. Allahuakbar. 

Dan sebab itulah sampai hari ini aku tak nangis. Dan aku ingin merasakan menangis lagi. Sesiapa yg berjaya buatku nangis, aku pasti akan hargai mereka itu. :))

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)