Followers

Pages

Thursday, January 19, 2012

Muzik dan Wangian - Ubat otak


picture from: Google image

SALAM semua. Hari ni aku nak cerita la sikit tentang Muzik dan Wangian berkaitan dengan Otak kita. Sekadar apa yang aku rasa-la. Renung2kanlah yer samaada betul atau salah tentang apa yang aku nak cerita ni yer....:)

Muzik: seperti yang kita tau di Negara kita ni, banyak bentuk genre muzik yang kita telah tau. Antaranya bergenre Rock, Jazz, Pop, Indie, dan ada juga yang berbentuk hanya dengan instrumental saja(muzik tanpa ada nyanyian) serta banyak lagi la muzik2 yang dimainkan oleh pemuzik. Dalam muzik sebenarnya ada faedahnya terutama kepada Otak kita. Mungkin anda tertanya2 kenapa muzik ini ada faedah untuk otak. Senang saja nak tau. Kadang-kadang kita selalu dengar muzik-muzik yang berbentuk slow, tidak heavy terutama bila kita mahu tenangkan diri. Dan ternyata kita boleh tenang bila dengar lagu/muzik. Untuk melihat dengan mata kasar keberkesanan muzik kepada otak, kita boleh cuba buat kajian terhadap pesakit mental. Mula-mula kurung dia dalam satu bilik. Pasangkan muzik/lagu yang bergenre rock atau heavy2 rock. Saya pasti kebanyakan mereka akan merasakan terganggu. Mungkin akan ada yang meronta-ronta semacam tidak tenteram kerana muzik yang dimaiankan terlalu bersifat 'celaru' (mungkin). dan seterusnya kita tukar pula muzik heavy itu kepada muzik yang slow tenang berbentuk instrumental atau lagu-lagu yang tidak heavy. Saya percaya pesakit jiwa akan rasa tenteram kerana muzik yang dimainkan itu berbentuk rilek yang secara automatik boleh menenangkan otak mereka. 

Wangian: Hari ini banyak wangian yang kita lihat dijual di market2 di mana-mana sahaja. Bau2 yang wangi juga boleh menenangkan otak juga. Anda boleh cuba sendiri untuk memastikan keberkesanan terhadap otak kita. Cuba kita duduk di dua persekitara iaitu di sekitar kawasan busuk dengan bau-bau sampah dan juga duduk di sekitar kawasan yang aman dengan bau-bau bunga-bunga mahupun di kawasan bauan yang dicipta oleh manusia. Nescaya anda sendiri tidak akan tahan jika duduk di kawasan busuk berbanding dengan kawasan yang baunya wangi. Secara tidak langsung wangian juga mempengaruhi otak kita. 

Apa yang saya nak sampaikan ialah muzik dan wangian ini sebenarnya mempunyai banyak faedah kepada kita semua. Saya percaya sudah ada yang tahu dan mempraktikan perkara-perkara sedemikian untuk menenangkan jiwa masing-masing. Saya percaya juga kajian ini sudah dibuat oleh doktor-doktor atau ahli falsafah suatu masa dahulu. Mungkin saya baru sahaja tau tentang perkara ini, namun apa yang baik kita kongsi bersama. 

sekian sahaja apa yang aku nak cite tentang muzik dan wangian ini. Sekadar renungan dan pengetahuan sahaja bagi sesiapa yang tidak mengetahui atau yang berburuk prasangka tentang perkara ini terutama hal-hal yang berkaitan dengan muzik. 

1 comment:

Terima kasih di atas komen anda... :)