Followers

Pages

Thursday, August 9, 2012

Manusia celaka - Cis perampas.

Lelaki itu mahu lagakan ayamnya dengan Raja laga,
Ayam dipanggil ayam baik, 
baik seperti tuannya. Ahh, bukan! 
Baik hanya untuk mencari wang.
Di arena dunia sekarang,
manusia dilaga manusia,
dalam mencari kemewahan duniawi,
yang hanya diguna di dalam realiti.

Cis, manusia ini, kau adalah manusia celaka,
yang celaka menggunakan orang lain untuk
kesenangan kau. Aku orang kau, 
kau peralatkan sahaja.
Kau rampas! Rampas! Hak aku sebagai sekutu kau,
aku jadi mangsa. Mereka juga kau jadikan mangsa juga.
Kau makan dengan rakus sehingga tulang kau telan, 
asalkan kau kenyang, tidak mati.

Hak aku hilang sebagai anak buahmu,
sebagai penyokongmu, namun kau rampas.
Celaka. Aku sudah bosan dengan hidup 
sebagai kuli, yang asyik saja menolong kau.
Untuk menentang sekutu yang lain. Untuk
mengukuhkan tiang rumahmu.
Yang aku kira tidak lama lagi akau tumbang.
Tumbang kerana kesilapan sendiri.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)