Followers

Pages

Sunday, January 27, 2013

Erti 'CINTA' dari pandangan GALAK HITAM.

ASsalamualaikum w.b.t teman-teman semua. 

Sudah lama tidakku 'update' blog ini. Mungkin disebabkan kekangan masa, mungkin juga disebabkan kekangan minda untuk berfikir suatu cerita pedoman. Di sini ingin saya nyatakan suatu kisah. Bukan kisah cinta, mahupun kisah cerita, tetapi kisah pendapat sendirian untuk kita sama-sama renungkan dan fikirkan apa yang betul, apa yang salah dan apa pendapat yang ingin dikemukakan. Sekadar sebuah motivasi bersama. Mungkin. 

Cinta. Ku dahulukan dengan tajuk CINTA. Apa yang diertikan dengan cinta? Seringkali ku dengar bahawa cinta dikaitkan dengan 'cinta kepada Allah', 'cinta sesama manusia dalam erti kata couple dan sebagainya', serta cinta kepada alam semula jadi'. Sering juga aku menanyakan diri sendiri, itu kah dinamakan cinta ? Rupa-rupanya ternyata aku sendiri silap. Sehinggalah aku membaca 'subtitle' dalam sebuah cerita serta melihat erti 'cinta' yang disampaikan dalam sebuah cerita 'korea' yang tajuknya aku sendiri lupa kerana sudah lama ku tonton cerita itu. Dan ia membuka mata mindaku untuk berfikir adakah ia suatu 'cinta'. 

CINTA, ialah satu ungkapan yang mempunyai banyak erti. Cinta boleh dikaitkan dengan kasih sayang. Di mana kasih sayang yang terbahagi kepada bagai-bagai jenis kasih sayang. Tidak semestinya kita suka, sayang itu adalah kasih sayang. Tetapi sebenarnya ia sangat luas. Yang membawa kepada sayang, gembira, sedih, marah, memberontak, benci dan sebagainya. Itulah yang ingin ku kaitkan dengan CINTA. Dan ku sangkal cinta adalah dari segi kasih sayang sahaja. Anda pernah bercinta, anda pernah merasakan cinta itu. Jadi, dalam masa bercinta dengan apa-apa sahaja, kadang-kadang anda akan merasakan pelbagai rasa seperti yang dinyatakan itu. Sedih, marah, sayang, gembira dan lain-lain. Tanpa semua sifat ini, maka, cinta yang anda alami itu sebenarnya bukanlah suatu cinta tetapi ia adalah suatu nafsu yang menjadi penyebab kepada keinginan anda untuk melansungkan cinta buta. 

Cinta juga boleh di kritik, di puji, di maki, di awasi. Ini semua adalah faktor kepada kita untuk menjaga 'cinta' kita dari hilang di hati. Tanpa adanya sikap sebegitu, nescaya cinta anda tidak akan lama. Kerna ia hanyalah cinta buta. Buta dari segi hati dan kasih. 

Ini sahaja inginku katakan bab mengenai 'cinta'. Akal mindaku mengatakan itulah perkataan ;cinta' yang kita guna pakai untuk seharian. Samaada 'cinta kepada Allah, manusia serta alam'. Jika pendapatku ini tidak benar atau anda ingin menyatakan pendapat anda, silakanlah komen. Agar kita sama-sama mengenal apa itu erti 'cinta' yang sebenar. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)