Followers

Pages

Thursday, October 2, 2014

Cemburu buta - sikap Negatif

Assalamualaikum dan Salam sejahtera rakan taulan. 
Sempena hari kenaikan sebanyak Rm 0.20 minyak petrol ron95 ini, saya ada sedikit ulasan.
Ulasan yang tidak sama sekali berkait rapat dengan kesan kenaikan harga minyak tersebut walau harian ke tempat kerja memerlukan sumber kewangan yang boleh menjamin pergerakan kenderaan saya kerana sudah pasti ia memerlukan sumber minyak untuk membolehkan suatu kenderaan bergerak. 

Adapun bergitu, perbelanjaan saya bertambahlah dari 3 ringgit ke 4 ringgit sekali perjalanan. Mungkin. Apapun saya pasti akan merancang segala perjalanan, sumber kewangan agar kelangsungan hidup saya berjalan lancar kecuali jika takdir . Takdir yang sudah pasti tiada siapa yang boleh menyangkal atau menolaknya. 

Berikut sedikit info dan mukaddimah saya. Seterusnya, saya sebenarnya ingin bercerita mengenai suatu sikap negatif dalam kehidupan. Tidak kira yang baik atau yang tidak baik, sikap negatif pastinya akan terjadi dalam kehidupan. Sikap yang saya ingin maksudkan adalah sikap tidak puas hati terhadap orang lain tidak kira sesiapa sahaja samaada rakan baik, kenalan biasa, keluarga dan sebagainya. Apa yang menjadi penyebab kepada berlakunya gejala negatif tersebut?

Satunya ialah bila kita mencemburui pihak lain. Cemburu tidak hanya cemburu kerana kawan mempunyai teman wanita/lelaki yang baik dan menawan atau kaya tetapi cemburu boleh juga dari segi cemburu di sebabkan kawan lagi hebat dari kita, kawan lebih pandai dari kita, kawan lebih di sayangi dari kita, atau sebagainya. Perkara sedemikian sebenarnya bukan sahaja menyebabkan gejala negatif tersebut mulai menguasai diri malah ia akan menjadi lebih parah bila kita akan selalu mempraktikkanya gejala tersebut setiap masa tidak kira seminggu sekali , sebulan sekali atau setiap hari sekalipun, bila kita sudah terbiasa menceburui pihak lain, maka secara tidak sedar gejala tersebut akan terus diterap ke dalam jiwa kita. Maka secara tidak langsung, kita akan selalulah mencemburui pihak lain setiap hari. Walaubagaimanapun, sikap tersebut sebenarnya boleh sahaja di hindar. Caranya adalah dengan bersaing secara adil. Contohnya jika kawan kita dapat menjana pendapatan yang banyak setiap bulan, jadi apa salahnya kita berusaha lebih dari biasa untuk menjada pendapatan yang sama atau lebih dari kawan kita. Maka cari itu bukan sahaja menghindarkan kita dari berfikiran negatif malah ia juga menimbulkan suatu gejala yang positif iaitu bersaing secara sihat. Di nasihatkan juga kita supaya janganlah mudah putus ada walau segala usaha tersebut tidak menjadi. Mungkin rezeki belum lagi sampai. 

Oklah.cau dulu.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen anda... :)